Jullie zijn met zijn vieren in een blokhut. Jullie hebben een slaapfeestje. Het is allemaal heel erg gezellig, maar net op het moment dat jullie willen gaan slapen, horen jullie een ijzingwekkende schreeuw. Wat gaan jullie doen?
Na dit verhaal gaan de kinderen met twee dobbelstenen gooien. Een rode dobbelsteen voor het slechte character en een witte dobbelsteen voor het goede character. Voor dat er gegooid wordt moet de speler die aan de beurt is vertellen wat de keuze van zijn goede en de keuze van zijn slechte character zou zijn. De dobbelsteen met het hoogste aantal ogen heeft de overhand en die beslissing wordt dan dus op dat moment gemaakt. Zo speel je een heel verhaal met vier spelers.
Dit is een spel dat je goed kunt spelen in een basisschool klas. Bijvoorbeeld met groep 8, op kamp. Maar ook tijdens lessen over de sociaal emotionele ontwikkeling, als introductie voor een taalles voor het schrijven van een verhaal.
Bij het gamen hoort een stukje theorie. Tijdens de les hebben we 2 verschillende theorieën gekregen die ik hier ook even wil laten zien. Ik ben namelijk benieuwd of jullie het hiermee eens zijn of dat jullie er anders over denken.
Als aller eerste de theorie van 'Huizinga, 1938'. Als we het hebben over spel dan moet je denken aan het doen van vrije handelingen. Het spel speelt zich af buiten het gewone leven. Je wordt in beslag genomen door een game, het wordt je eigen wereldje. Je hebt geen directe belangen bij een spel, eigenlijk is een spel gewoon nutteloos! Je wordt opzettelijk in een ruimte of tijd geplaatst. Je moet je in het spel wel houden aan bepaalde regels. En door een spel te spelen kom je terecht in bepaalde gemeenschapsverbanden (community).
De tweede theorie is de theorie van 'Salem&Zimmerman'. Zij gaan uit van 3 termen. Rules (spelregels), play (er onstaat een spel, een verhaal) en culture (dit is de wereld waarin je bent in het spel).
'A game is a system in which players engage in an artificial conflict, defined by rules, that results in a quantifiable outcome.'
Om het even voor de mensen die (nog) geen Engels begrijpen, duidelijk te maken: 'een spel is een systeem waarin spelers bezig gaan met kunstmatige conflicten en omschreven regels die resulteren in een meetbare uitkomst.'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten