maandag 22 april 2013

Twitter? Wat moet je er mee?

Twitter.

We doen erg veel met SocialMedia in de hele wereld. Ook in de basisschool komt dit steeds meer voor.
Twitter word gebruikt met verschillende doelen. Met maximaal 140 tekens kun je op twitter een boodschap posten. De ene persoon vertelt wanneer hij naar de toilet is geweest en hoe het er allemaal uit ziet en de ander maakt een formele blog met informatie over bijvoorbeeld activiteiten die er gaande zijn op de basisschool.
Met twitter kun je een groot aantal mensen bereiken en is daarom een ideale manier van informatie uitwisselen. Ik zet bijvoorbeeld alle berichten die ik in mijn blog geschreven heb op twitter zodat meer mensen dit kunnen lezen.
Door een post te plaatsen met hierin een hashtag (#) kun je een onderwerp duidelijk aan de orde stellen. Wanneer iemand zoekt op dit onderwerp kunnen ze het makkelijker vinden wanneer je hier een hashtag bij hebt staan.

Je kunt twitter vinden op: www.twitter.com en mocht je mij willen volgen? Je kunt mij volgen op @Juf_Christel

Ik gebruik twitter ook om op de hoogte te blijven van nieuwe ideeën en ontwikkelingen binnen het onderwijs. Dit doe ik door veel mensen te volgen. Door de tweets van deze mensen te lezen kom ik weer op nieuwe ideeën en krijg ik meer informatie dan wanneer ik alleen naar het nieuws kijk en zelf informatie ga zoeken. Dit komt vooral omdat je dan via verschillende invalshoeken informatie binnen krijgt. Dit raad ik dan de mensen die zich willen ontwikkelen ook zeker aan!

Hoe je twitter kunt gebruiken in de klas?

Vandaag hebben we zelf een twitterview gehouden met de kinderen van @Boskantgroep7 . We hebben het gehad over de leerkracht in 2020. Je kunt hier meer over vinden als je zoekt op #L2020 . Voor mij was het erg inspirerend om met de kinderen op deze manier te communiceren. Je krijgt namelijk een heel duidelijk antwoord op de vragen die je hebt aan de kinderen in maximaal 140 tekens dus dat is een kort en bondig antwoord.

Je kunt twitter gebruiken in de klas door bijvoorbeeld een twitterview te voeren met PABO studenten, bekende Nederlanders of leerkrachten in het buitenland. Je kunt ook iedere week een kind aanwijzen, die elke dag de hoogtepunten van de leerstof en de belangrijke zaken van bijvoorbeeld een toets, op twitter post.
Als alle kinderen uit de klas dit account volgen hebben zij allemaal de informatie die ze nodig hebben. Je kunt twitter gebruiken wanneer kinderen in staat zijn om een korte samenvatting te maken van de dag. Dit omdat je maar 140 tekens kunt gebruiken. In welke groep dit precies plaats vind is in iedere groep anders.

Barrett (2008) beschrijft twitter als een applicatie die in het midden staat van email en blogs (asynchrone communicatie) en MSN en GoogleTalk (synchrone communicatie). Je bent volgens hem als docent in staat om beide manieren van communiceren te gebruiken door middel van een applicatie wanneer je met twitter werkt in de klas.

Voordelen van twitter:

Als voordeel van twitter kun je zoals ik hierboven ook heb vermeld gemakkelijk een korte samenvatting geven van de dag of van een les. Ook kun je de wereld de klas in halen door contact te hebben met mensen buiten de school via Twitter, door bijvoorbeeld een twitterview. Je kunt twitter ook gebruiken om mensen tips te geven of om mensen te inspireren in zaken waar jij enthousiast over bent geworden.

Nadelen van twitter:

Een van de onderwerpen die nu veel naar voren komt is het Digitaal pesten. Dit is natuurlijk wel een van de nadelen die je kunt noemen van twitter. Daarom is het van belang dat je aandacht besteed aan het gebruik van twitter.
Ook posten mensen soms hele nutteloze zaken op twitter waar je niks aan hebt. Er zijn de laatste tijd veel twitterspammers actief. En het is niet altijd gemakkelijk om in 140 tekens duidelijk te maken wat je duidelijk wilt maken.

 

Als je dit nu eens wilt uitproberen wat moet je dan doen?



Heel veel tweet plezier!

Bronnen:
Mark Timmermans. (sd). Opgeroepen op April 22, 2013, van Waarom twitteren: http://www.marktimmermans.nl/twitter/waarom_twitteren.html

Twitter. (sd). Opgeroepen op April 22, 2013, van www.twitter.com

Twitter in het onderwijs. (2010). Wilfred Rubens over Technology Enhanced Learning.

2 opmerkingen:

  1. Duidelijk beschreven! Denk ook eens na over hoe je het kan inzetten voor je eigen ontwikkeling en/of profilering!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar ga ik zeker over nadenken en als ik het weet voeg ik het toe.

      Verwijderen