Wat is flipping the classroom?
We hebben een lunchlezing gehad over Flipping the classroom. Maar wat is dit nu eigenlijk? Er komen een aantal begrippen naar voren die horen bij Flipping the classroom. Tpack-model, Education 3.0, Groeperingsvorm (heterogene of homogene groepen), didactiek (zelfstandig leren, differentiatie, samenwerkend leren en taalgericht vakonderwijs), leermiddelen, klassenmanagement. Het wil eigenlijk niks anders zeggen dan het stukje instructie buiten de klas leggen, door middel van opgenomen video's met de instructie. Je activeert hiermee de voorkennis van de kinderen. De tijd die dan vrij komt omdat er geen instructie meer gegeven hoeft te worden, kan door de leerkracht besteed worden aan het begeleiden van de kinderen individueel of in kleine groepjes.
Wat kun je hiermee in de praktijk?
Je kunt bijvoorbeeld instructiefilmpjes maken die je kunt gebruiken in je groep. Je kunt hierbij dan de kinderen (middelbaar onderwijs) thuis de filmpjes laten kijken ter voorbereiding op de les die je gaat geven. De kinderen kijken thuis het filmpje, aan het begin inventariseer je of de kinderen het hebben gekeken en wat zij hiervan hebben opgepikt. Hierna kun je de kinderen aan de slag laten gaan en kun je de kinderen individueel of in kleine groepjes ondersteunen. Dit vind ik een erg leuk idee. Maar of ik denk dat het werkt? In het basisonderwijs kun je de kinderen de video in de klas laten kijken. Dit kun je dan doen op niveau. De kinderen die een andere instructie nodig hebben kun jij, als leerkracht, ondersteunen tijdens de instructie die de andere kinderen aan het kijken zijn.
Is dit geschikt voor het onderwijs?
Flipping the classroom is in mijn ogen geschikt voor het basisonderwijs als de filmpjes gekeken worden in de klas en niet thuis. Naar mijn mening moeten de kinderen een vaste plek hebben waar zij kunnen leren in de basisschool leeftijd. Vanaf eind groep 7 zou je de kinderen wel thuis het filmpje kunnen laten kijken, ter voorbereiding op de middelbare school.
Als je het filmpje gebruikt als instructie kun je de kinderen die deze instructie niet nodig hebben, ondersteunen op het niveau waarin zij zich bevinden. Hierdoor kun je meer tijd vrij maken om kinderen individueel te begeleiden. Hierdoor krijgen de kinderen die normaal minder aandacht krijgen, nu meer aandacht om tot een goed resultaat te komen.
In welke groepen kun je dit toepassen?
Je kunt deze manier van onderwijzen, filmpje in de klas kijken, in iedere groep gebruiken. Alle kinderen vinden het leuk om filmpjes te kijken en als ze hier dan ook nog iets van leren is dit natuurlijk heel erg mooi meegenomen. Ik denk dat je deze manier van werken wel kan gebruiken in het basisonderwijs. Je kunt meer aandacht geven aan de kinderen die nu soms worden "vergeten". De kinderen, die niet mee luisteren naar de instructie, moeten zich wel kunnen blijven concentreren op het eigen werk.
Bronnen:
http://mbo.kennisnet.nl/wp-content/uploads/2013/03/flipped_02.jpg
Flipping the classroom gaat ook vooral om tijd vrij maken voor activerende werkvormen, dus beter gebruik maken van lestijd. De vraag is of klassikaal filmpjes kijken dus sowieso iets te maken heeft met de flipped classroom!
BeantwoordenVerwijderen